![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Arzviller%20DJIb6df.jpg?itok=yYEhoFL2)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bak%20beneden%20MHM365548ce3.jpg?itok=1-9wwnAp)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bak%20beneden%20MHM365632f87.jpg?itok=9W_39lCw)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bak%20MHM364453def.jpg?itok=Bd99WiDC)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bak%20MHM36448cc1b.jpg?itok=AQxFB0jO)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bak%20naar%20boven%20MHM36564aba3.jpg?itok=bwjxDSC_)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Benedenhoofd%20MHM36433a177.jpg?itok=_dzL2ir1)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Benedenkant%20van%20berg%20MHM36427163a.jpg?itok=Oma8mBrL)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bovenhoofd%20MHM36451fda2.jpg?itok=VQyHZpu4)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bovenhoofd%20MHM364530431.jpg?itok=UNZmhI85)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bovenhoofd%20MHM36560c51a.jpg?itok=6RbPKVkd)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/machineruimte%20arzviller%20(1)97c4.jpg?itok=Ier-FT79)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/machineruimte%20arzviller%20(2)c3e9.jpg?itok=rOI2hcIO)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/machineruimte%20arzviller%20(3)f8e6.jpg?itok=bIkHH3Su)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/machineruimte%20arzviller9db7.jpg?itok=qWKy1w4Q)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Zicht%20van%20Beneden%20MHM36459c18d.jpg?itok=cjF1lxoc)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Zicht%20van%20boven%20MHM36449da09.jpg?itok=2cMRjkVv)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Zicht%20vanaf%20beneden%20MHM36430734e.jpg?itok=bmhKBvEk)
De vallei naar het scheidingspand was een flinke klim met veel sluizen op een vrij kort stuk kanaal. Van Sluis 18 op kmr 255,898 naar Sluis 1 op kmr 251,958 is slechts 4 kilometer. Er zijn na de Tweede Wereldoorlog meerdere plannen bedacht om de steile klim naar het hoogste punt van het kanaal te verbeteren. De ligging van het kanaal in de smalle vallei van de Zorn maakt een uitbreiding van het kanaal vrijwel onmogelijk en zeer kostbaar.
Uiteindelijk werd er gekozen om een nieuw stuk kanaal te bouwen en het hellend vlak het verval van 17 sluizen te laten overwinnen. Het kanaal kwam van de voorhaven van de tunnel tot beneden de sluis 17 te liggen. Voordeel van het nieuwe kanaal was dat het bouwen geen invloed zou hebben op het oude kanaal. De scheepvaart kon gewoon doorgang vinden tijdens de bouw van het kanaal en het hellend vlak.
Ook na de opening van het nieuwe kanaal is het oorspronkelijke kanaal een tijdje in gebruik gebleven. Dit in tegenstelling tot de zes oude sluizen bij Rechicourt. Deze zes sluizen moesten hals over kop weer in gebruik worden genomen, want de nieuwe sluis van Rechicourt bleek tijdens de in gebruikname te kort te zijn. De sluis was maar 38,5 meter lang...