![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM27913379f.jpg?itok=M8ihf3nc)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM2791491c4.jpg?itok=_fptpG1v)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM27915606a.jpg?itok=8Zxb40B_)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM27916ce1f.jpg?itok=P2TmVxiv)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM279176532.jpg?itok=CmmOat2m)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM279180fb7.jpg?itok=CWoFbdjc)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Vaassense%20Sluis%20MHM279190067.jpg?itok=TscJxrAI)
Vanaf 1878 werd het gehele kanaal tot het begin van de 30'er jaren van de vorige eeuw in twee fasen opgewaardeerd van schepen van 40 à 50 ton tot de gewenste maat van maximaal 200 ton.
De houten sluis werd in 1882 vervangen door een gemetselde sluis van 31,25 m lang en 6,20 m breed. De schutlengte werd 30 m en de wijdte 6 m, de minste drempeldiepte KP -2,10.
In 1962 sloot het noordelijke deel van het kanaal, en daarmee ook deze sluis. 10 jaar later, in 1972 sloot het resterende stuk kanaal.