Voor de aansluiting van het Kanaal Wessem Nederweert aan de Zuid Willemsvaart zijn diverse werken gemaakt. Aanvankelijk was sluis 15 van de Zuid Willemsvaart noordelijk van de Noordervaart gelegen. Het kanaalpeil tussen de sluizen 15 en 16 bedroeg NAP + 33,36m, tussen sluis 14 en 15 was dit NAP + 31,40m en beneden sluis 14 bedroeg het NAP + 28,50 m.
De Noordervaart stond in open verbinding met het pand tussen de sluizen 14 en 15 en werd door middel van een duiker gevoed uit het pand tussen de sluizen 15 en 16.
Vervolgens werd begonnen met bouw van een buiten de Zuid Willemsvaart gelegen nieuwe sluis 15 en het maken van een verbinding tussen de nieuwe sluis en de Noordervaart, zodat dus toen in feite de Zuid Willemsvaart tussen de oude en de nieuwe sluis 15 uit twee parallel aan elkaar lopende kanalen bestond. Bij deze werken kwam de voedingsduiker voor de Noordervaart te vervallen en daarom moest een nieuw voedingskanaal om de nieuwe sluis 15 heen gemaakt worden.
Nadat de nieuwe sluis 15 in gebruik was genomen werd het meest westelijke van de twee bovengenoemde parallel lopende kanalen buiten gebruik gesteld en gedempt, terwijl de oude sluis 15 werd afgebroken. Door deze werken was dus de grens tussen de panden met een kanaalpeil van NAP + 33,36m en 31,40m, in zuidelijke richting verschoven. Vervolgens werd het Kanaal Wessem Nederweert gegraven en op de Zuid Willemsvaart aan de oostkant van de nieuwe sluis 15 aangesloten. In het Kanaal Wessem Nederweert was toen het kanaalpeil dus ook NAP +31,40m.
Kenmerken
20
De sluis is 72 meter lang bij 15.8 meter breed.
<- Scheepswerf F. Driessens Vorige pagina van deze vaarweg --- Zuid Willemsvaart --- Volgende pagina van deze vaarweg Sluis 13. ->