![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM09500a8de.jpg?itok=SWleKaD0)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095028e4e.jpg?itok=QG_oFz53)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095090e0b.jpg?itok=Ko15otCc)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095100537.jpg?itok=hx39tk2g)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095132452.jpg?itok=8il7tYxZ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM09523db77.jpg?itok=08bqjuNs)
In een moderniseringsplan voor het kanaal uit 1965 werden nieuwe bruggen voorzien met een bredere en hogere doorvaart. In Vilvoorde werd een betonnen hefbrug gebouwd met vier heftorens, een metalenbrugdek en -leuning. De bouw duurde vier jaar; de brug werd ingehuldigd op 25 april 1972. Voor fietsers en voetgangers werden vier toegangen tot de viaduct voorzien in gewapend beton, waarvan de twee hoogste een bocht van 180° naar links vormen om de steilte te verminderen. Deze hellingen werden ontworpen door de Brusselse architect Georges De Hens.