![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM09500a8de.jpg?itok=SWleKaD0)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095028e4e.jpg?itok=QG_oFz53)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095090e0b.jpg?itok=Ko15otCc)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095100537.jpg?itok=hx39tk2g)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM095132452.jpg?itok=8il7tYxZ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Brug%20Vilvoorde%20MHM09523db77.jpg?itok=08bqjuNs)
De hefbrug van Vilvoorde is een hefbrug over het Zeekanaal Brussel-Schelde in de stad Vilvoorde. De brug maakt deel uit van de N211 tussen Brucargo en Opwijk (Mazenzele). De brug werd gebouwd in 1972 en heeft een metalen beweegbaar gedeelte met een lengte van 55,8 m en een breedte van 20,96 m. Met het viaduct vanuit het centrum inbegrepen heeft de brug een totale lengte van 376 meter.
In een moderniseringsplan voor het kanaal uit 1965 werden nieuwe bruggen voorzien met een bredere en hogere doorvaart. In Vilvoorde werd een betonnen hefbrug gebouwd met vier heftorens, een metalenbrugdek en -leuning. De bouw duurde vier jaar; de brug werd ingehuldigd op 25 april 1972. Voor fietsers en voetgangers werden vier toegangen tot de viaduct voorzien in gewapend beton, waarvan de twee hoogste een bocht van 180° naar links vormen om de steilte te verminderen. Deze hellingen werden ontworpen door de Brusselse architect Georges De Hens.