![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Malpase7cb.png?itok=rjFFYJoW)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52401004.jpg?itok=ytQ4dIq1)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_524162a9.jpg?itok=yCIYGYdZ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52441657.jpg?itok=-WDAsSPT)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_524603ad.jpg?itok=b07x1JQJ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52474ef9.jpg?itok=vZx_e7LC)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_524958d0.jpg?itok=1jNW30nP)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_5260_1_2_3_47934.jpg?itok=QDiW3x_t)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52663668.jpg?itok=oBOzdB5S)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_5267d2d3.jpg?itok=_b4z53lf)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_5270d131.jpg?itok=SjgXHo1R)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20M3_861350856.jpg?itok=fIXhR4sm)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20M3_8613697f4.jpg?itok=A7qojdOf)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20M3_861378334.jpg?itok=skSwq14S)
Bij het bereiken van de heuvel van de Enserune werd met grondonderzoek vast gesteld dat onder een laag harde grond een laag poreuze zandsteen bleek te liggen. Een tegenvaller voor het kanaal. Het alternatief was om deze heuvel te vermijden en de rivier de Aude te kruissen. Deze kruissing met extra sluizen zou een langere vaartijd opleveren. Pierre-Paul Riquet was vast besloten om een doorgang te maken onder de heuvel door.
Pierre-Paul liet meestermetselaar Pascal een manshoge proeftunnel maken. In slechts acht dagen werd de testboring gerealiseerd. Pierre-Paul kon met een fakkel de rentmeester van Aguesseau door de testtunnel leiden, waarmee de haalbaarheid van een tunnel werd bewezen.
De bouw van de tunnel begon in de herfst van 1679 tot de lente van 1680. Het zou het laatste grote project van Pierre-Paul worden. Geplaagd door ziekte overleed hij korte tijd later.