![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Malpase7cb.png?itok=rjFFYJoW)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52401004.jpg?itok=ytQ4dIq1)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_524162a9.jpg?itok=yCIYGYdZ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52441657.jpg?itok=-WDAsSPT)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_524603ad.jpg?itok=b07x1JQJ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52474ef9.jpg?itok=vZx_e7LC)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_524958d0.jpg?itok=1jNW30nP)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_5260_1_2_3_47934.jpg?itok=QDiW3x_t)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_52663668.jpg?itok=oBOzdB5S)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_5267d2d3.jpg?itok=_b4z53lf)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20IMG_5270d131.jpg?itok=SjgXHo1R)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20M3_861350856.jpg?itok=fIXhR4sm)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20M3_8613697f4.jpg?itok=A7qojdOf)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Tunnel%20Malpas%20M3_861378334.jpg?itok=skSwq14S)
De Tunnel van Malpas is een scheepvaarttunnel in Frankrijk. De tunnel, die 165 meter lang is, maakt deel uit van het Canal du Midi en ligt onder de heuvel Ensérune in de gemeente Nissan-lez-Enserune, in het departement Hérault. De tunnel werd in 1679 aangelegd onder leiding van Pierre-Paul Riquet. De tunnel van Malpas was destijds de eerste bevaarbare scheepvaarttunnel in Europa.
De tunnel is 173 meter lang, zo'n 6 meter breed en 8,5 meter hoog. 30 bogen ondersteunen het gewelf.
Onder de scheepvaarttunnel liggen op verschillende niveau's nog twee tunnels. Een tunnel uit de 13e eeuw, voor het afwateren van het Montady gebied. En een spoorweg tunnel uit de 19e eeuw van de spoorlijn Beziers-Narbonne.
Bij het bereiken van de heuvel van de Enserune werd met grondonderzoek vast gesteld dat onder een laag harde grond een laag poreuze zandsteen bleek te liggen. Een tegenvaller voor het kanaal. Het alternatief was om deze heuvel te vermijden en de rivier de Aude te kruissen. Deze kruissing met extra sluizen zou een langere vaartijd opleveren. Pierre-Paul Riquet was vast besloten om een doorgang te maken onder de heuvel door.
Pierre-Paul liet meestermetselaar Pascal een manshoge proeftunnel maken. In slechts acht dagen werd de testboring gerealiseerd. Pierre-Paul kon met een fakkel de rentmeester van Aguesseau door de testtunnel leiden, waarmee de haalbaarheid van een tunnel werd bewezen.
De bouw van de tunnel begon in de herfst van 1679 tot de lente van 1680. Het zou het laatste grote project van Pierre-Paul worden. Geplaagd door ziekte overleed hij korte tijd later.