![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Bouw%20nieuwe%20sluizen%20Maasbracht9db2.png?itok=Rdclw_En)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Kolk%20oude%20sluis%20Maasbracht324e.jpg?itok=mJbngdNb)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/maasbracht%20oude%20sluis%20154f.jpg?itok=xLHZmCWX)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/maasbracht%20oude%20sluis%2029a3a.jpg?itok=lnXerAd2)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Maasbracht%20oude%20sluis43bd.jpg?itok=_A9bKszJ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/maasbracht1940029ed49.jpg?itok=qnE53bxc)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Oude%20en%20nieuwe%20sluizen%20Maasbracht28c0.png?itok=3Ar95Wp2)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Oude%20Sluis%20Maasbracht%20beide%20hoofden%20opene028.jpg?itok=NArQkf1d)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Oude%20sluis%20ongeluk%202d2c3.png?itok=7PjS6cUu)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Oude%20sluis%20ongeluk%20388fc.png?itok=XaZ-V3w1)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Oude%20sluis%20ongeluk%20Slamat81d0.png?itok=OkJuutNv)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Oude%20sluis%20ongelukf2e6.png?itok=IeA2Ipvx)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Regentes%20Oude%20sluis%20maasbracht901c.jpg?itok=A0_o6yyF)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/kunstwerken/Uitvaren%20oude%20sluis%20Maasbrachtf373.jpg?itok=QdnIx6tK)
De oude sluis van Maasbracht was een schutsluis vlak naast de huidige drieling sluizen.
De oude sluis heeft dienst gedaan vanaf de opening van het kanaal in 1935, tot aan het gereed komen van de bouw van de huidige drielingsluis in 1965. Tussen 1958 en 1967 werd het kanaal uitgebreid met nieuwe sluizen in Maasbracht, het verdwijnen van sluis Roosteren, en de 2 neuwe kolken naast de oude sluis van Born.
In juni 1942 had het kolenschip ‘Rheinlust’ één van de sluisdeuren aan de noordkant van het sluizencomplex uit haar scharnieren geramd. Hierdoor was alle water tussen de sluis van Maasbracht en de (voormalige) sluis van Roosteren in één keer weggelopen en was de sluis zwaarbeschadigd geraakt. Hoewel het niet om een bewuste sabotageactie ging, zou de sluis gedurende de rest van de oorlog niet meer op haar volle capaciteit functioneren. Bij het voorval zonken ook de sleepboot Amiko en het vrachtschip Slamat bleef op de bovendrempel steken en brak. Hiervan is ook de beroemde foto.