Rijn
De Rijn is een van de langste rivieren van Europa, en een belangrijke vaarweg. Met een lengte van 1233 stroomt de rivier door Zwitserland, Duitsland en Nederland.
Omdat het zo'n lange rivier is, heeft de rivier heel veel veschillende gezichten. Als Alpen Rhein ontstaat de rivier door het samenvloeien van de Vorderrhein en Hinterrhein bij Tamins-Reichenau. Het meer van Toma is oorspronkelijk als bron van de Rijn aangemerkt. De Alpen Rhein voert naar het Bodenmeer.
Na Stein am Rhein stroomt de Rijn als Hochrhein weer verder. De oude brug in Konstanz is het nulpunt voor positieaanduidingen langs de Rijn in Rijnkilometer. Bij Schaffhausen stort de rivier zich van de Rheinfall, de grootste waterval van Europa. De Rheinfall is 150 meter breed en 23 meter hoog.
Tussen Basel en Breisach am Rhein is de Rijn niet bevaarbaar, maar heeft de scheepvaart de mogelijkheid om via het Grand canal d'Alsace te varen. Dit Franse project is het gevolg van afspraken na de oorlogen, en heeft Frankrijk het recht gekregen om het water van de Rijn te gebruiken om elektriciteit op te wekken.
Tussen Bingen en Bonn heet de Rijn Mittelrhein. De rivier loopt hier over rotsige bodem met vele eilandjes. Veel rotsen zijn in de loop van de jaren opgeruimd om scheepvaart een veiligere vaart te geven. Het Binger Loch was een aaneengesloten rif in de rivier waar scheepvaart maar moeilijk kon passeren. Hier vlakbij is ook de Loreley, een rotspartij die tot aan de rivier komt. De Loreley is 132 hoog en imposant om langs te varen. Een stukje verder komt dan de Lahn en de Moezel bij het Deutsche Eck in de Rijn.
Waar de Sieg als riviertje samenkomt met de Rijn bij Bonn, wordt de rivier Niederrhein genoemd. Hier bereikt de rivier de laagvlakte van het Duitse gebied. Grote steden zoals Bonn zelf, Keulen, industrie bij Leverkusen, Düsseldorf, Krefeld, Duisburg met de verbindingen met het Ruhrschifffartskanal en Rhein Hernekanaal en Wesel. Verder richting Duits Nederlandse grens stroomt de rivier door landelijk gebied.
Bij Spijk passeert de Rijn gedeeltelijk de Nederlandse grens en bij Millingen volledig de Nederlandse grens en begint de delta. Tussen Spijk en Millingen aan de Rijn ligt de grens tussen Duitsland en Nederland feitelijk in het midden van de rivier. Daarna vertakt de rivier regelmatig. Op bestaande en voormalige splitsings- en samenvloeiingspunten veranderen de riviertakken in de delta van naam. De Waal draagt tegenwoordig twee derde van de afvoer, Nederrijn-Lek en IJssel samen de rest.
Kenmerken
Tegenover de haven Weil am Rhein ligt het Canal de Huningue. Een kanaal die Huningue met Niffer verbond. Door de aanleg van het grotere Canal d'Alsace, werd het kanaal overbodig, en is voor scheepvaart gesloten.
Van Rijnkilometer 173,55 tot 226,55 loopt de Rijn parallel langs het Canal d'Alsace. Het kanaal werd gegraven na het sluiten van het vredesverdrag van Versailles van 1919. Hiermee kreeg Frankrijk het exclusieve recht om de rivier de Rijn te gebruiken voor het opwekken van elektriciteit. In 1928 werd begonnen met het graven van een lateraal kanaal op Frans grondgebied. De sluizen en stuw van Kembs waren in 1932 in staat om met Rijnwater stroom op te wekken.
Beneden de sluis van Kembs ligt een stukje verderop de plaats Niffer. Hier is een verbindingskanaal naar het Canal de Rhone au Rhin, en het Canal de Huningue. Het Canal de Rhone au Rhin liep van Mulhouse over Frans grondgebied naar Straatsburg. Door de bouw van het Canal d'Alsace, en de kanalisatie van de Rijn vanaf Breisach am Rhein kwam er een grote vaarweg beschikbaar, waardoor het oudere Canal de Rhone au Rhin voor een groot deel verlaten werd.
Het Canal d'Alsace werd van zuid naar noord gebouwd. De bouw werd onderbroken tijdens de tweede Wereldoorlog, na de oorlog behield Frankrijk het recht om de rivier te gebruiken, de bouw werd rond 1950 hervat. De rivier kreeg te maken met droogte, het beschikbare water werd door Frankrijk door het Canal d'Alsace gelaten voor het opwekken van elektriciteit. Duitsland en Frankrijk kwamen dan in de jaren 60 overeen dat de resterende kilometers Duits/Franse grensrivier niet verder met een lateraal kanaal gebouwd zou worden, maar dat de rivier zelf ervoor geschikt gemaakt zou worden. Na de sluis van Vogelgrün werd er niet verder gegaan met de bouw van een kanaal op Frans gebied, maar kwamen er stuwen met sluizen in de rivier zelf. Duitsland moest hiervoor wel het Duitse deel van de Moezel kanaliseren. Het Franse deel was al veel langer voor spitsenmaat bevaarbaar.
Bij Straatsburg kwam het Canal de Rhone au Rhin en het Canal de la Marne au Rhin uit. Hier is een verbinding met de Rijn. Aan de Duitse zijde van de Rijn ligt het havengebied van Kehl, een haven met drie havenarmen.
Bij Mannheim komt de rivier de Neckar bij de Rijn, en bij Mainz de rivier de Main. De Main is bevaarbaar en via het Main Donaukanaal is de Donau tot aan de Zwarte zee bevaarbaar.
De Muizentoren is een stenen toren op een klein eiland in de Rijn, nabij Bingen am Rhein, Duitsland. De Romeinen waren de eersten die hier structuren bouwden. Later zou er meermaals een toren op deze locatie gebouwd worden. In 1298 was de toren een tolhuis. In 1855 werd de toren herbouwd als een signaaltoren voor de scheepvaart.