![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Bedding%20fossa%20MX5V54679115.jpg?itok=WOE4L0uL)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Bedding%20met%20water%20MX5V5474db14.jpg?itok=35jZPVie)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Bedding%20MX5V5472ba62.jpg?itok=llQWizXx)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/DSC03140cfee.jpg?itok=29_7dUds)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Eugeniana%20strasse%20MHM_36961e17.jpg?itok=uTHc9SdN)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20bedding%20MHM_3676b5ce.jpg?itok=VSm14GXS)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Bedding%20MHM_37055090.jpg?itok=ocsAxumL)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Bedding%20MHM_3707ba97.jpg?itok=1OHeLB_c)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Bedding%20MHM_37084fe6.jpg?itok=8vwnQU7R)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/fossa%20eugeniana%202c067.jpg?itok=IENhByLw)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Eugeniana%20dijk%20MHM_36792b23.jpg?itok=xmLXPNM7)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Eugeniana%20MHM08530c51a.jpg?itok=lwRK9Zw1)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Eugeniana%20MHM085354956.jpg?itok=dmI4rMt_)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Fossa%20Eugeniana%20MHM103081c05.jpg?itok=3XdJDa2N)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/gemaal%20in%20de%20Fossa%20stroomgebiedbf07.jpg?itok=MgJmN1KJ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Hazepoot%2025880.jpg?itok=RWpwNihT)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Hazepoot%20Dldca5c.jpg?itok=VUEB8G9n)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Hazepoot4beb.jpg?itok=38zPbUrD)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/nog%20zichtbare%20kanaalbedding%20Fossa%20(1)f40b.jpg?itok=yggDEzSJ)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/Oude%20bedding%20Fossa%20MHM_3704543a.jpg?itok=28by73sj)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/resten%20van%20Fossa%20(1)5346.jpg?itok=Y7V3hjbe)
![](../../sites/default/files/styles/alleen_watermerk/public/vaarwegen/zichtbare%20kanaalbeddingFossa%20(1)786b.jpg?itok=7GEiAkO-)
De Fossa Eugeniana is een niet voltooid kanaalproject tussen de rivieren Rijn en Maas. Van het kanaal zijn er veel resten zichtbaar in het landschap. Van het oorspronkelijke plan zijn uiteindelijk zo'n 50 kilometer gerealiseerd.
Het kanaal werd bedacht in de Spaans Nederlandse oorlog. Het zou het transport vanaf de Rijn niet meer over Nederlands grondgebied moeten laten gaan. Hierdoor zou de florerende handel afgesneden worden. Er zou niet langer geld verdiend kunnen worden om de oorlog te financieren.
Het kanaal zou in twee delen gegraven worden. Een volgend deel van de river de Maas naar de Schelde zou het vervolg zijn. Er waren zelfs wilde plannen om de rivier de Rijn volledig om te leggen richting Schelde. Hierdoor zou de winstgevendheid van de haven van Amsterdam en Rotterdam sterk verminderen.
Het kanaal zou ook ter verdediging van het Spaans Nederlandse grensgebied moeten dienen. Hiervoor zijn er 24 schansen met bastions gedacht. Maar tijdens de bouw van het kanaal werd er enkele malen aanvallen uitgevoerd en de bouw werd uiteindelijk onderbroken.
De bouw van het kanaal begon in 1626. 212 september 1626 was de eerste spadesteek, en al snel waren er zo'n 8000 mensen aan het werk. In november waren de schansen al opgetrokken, en was het kanaal al van Rheinberg tot Geldern gevult met water.
17 juni 1627 kwam Isabella Clara Eugenia naar Roermond, en zou vandaar langs de loop van het kanaal reizen.
Bij de bouw van het laatste deel richting Venlo begonnen de problemen. De overvallen vanuit Nederland maakten het werk lastig. Maar ook het gebied waardoor het kanaal liep bracht grote uitdagingen. In 1628 veroverde Piet Hein de Spaanse Zilvervloot en bevelhebber Frederik Hendrik met dat geld het beleg kon slaan voor 's-Hertogenbosch. Hierdoor kwam de bouw in financiele problemen en in 1629 werd de bouw vooralsnog gestopt. Na het innemen van Venlo in 1632 en Rheinberg in 1633 door de Nederlanders verloor het hele project zijn oorspronkelijke doel.
Tussen 1804 en 1810 werd onder Napoleon Bonaparte gewerkt aan een Rijn-Maasverbinding, het Grand Canal du Nord of Groot Noorderkanaal. Ook de projectleider van deze verbinding, Amable Hageau, ontdekte dat het mogelijk was de Rijn bij Neuss via de Niers af te leiden naar de Maas. Ook de Fransen kozen echter voor een kanaal. Het volgde bij benadering het tracé Neuss-Venlo dat de Spanjaarden oorspronkelijk in 1626 beoogden. Het viel op Venloos gebied ongeveer samen met de Fossa Eugeniana, maar boog bij Herongen naar het zuiden af. Ten westen van Venlo zou het doorgetrokken worden naar Antwerpen, zoals ook in het laatste Luiks-Spaanse plan. De werken aan dit kanaal werden gestaakt in 1810 toen Frankrijk het Koninkrijk Holland inlijfde.